IJsbergmodel Mc Clelland

Gedragsverandering met ijsbergmodel van Mc Clelland

Hoe kun je mensen motiveren tot gedragsverandering? Je kunt coachen op gedrag dat zichtbaar is. Dat is een manier. Als iemand echter niet in beweging komt, is het zinvol verder te kijken. Aandacht te geven aan het onzichtbare gedrag, ook wel het ‘innerlijke’ gedrag genoemd. Oftewel te kijken onder de waterspiegel, zoals met het ijsbergmodel Mcclelland.

Het IJsbergmodel

De bovenkant van de ijsbergmodel bestaat uit twee lagen: gedrag en kennis. Daaronder bevinden zich de vier lagen die vaak het onuitgesprokene, onzichtbare, ofwel het onbewuste vertegenwoordigen zoals: overtuigingen, normen en waarden, eigenschappen en motieven.

IJsbergmodel van Mc Clelland

ijsbergmodel mcclelland

Deze kunnen versterkend én blokkerend doorwerken op het zichtbare gedrag van je competentie. Om gedrag te veranderen, kijk ik dus vooral naar het onzichtbare gedrag; onder de waterlijn. Dat onzichtbare gedrag bestaat uit twee componenten: cognitief gedrag (denken) en emotioneel gedrag (je angstig of verdrietig voelen). We noemen dat onze competenties. Het maakt de coaching peroonsgericht en effectief.

Focus op onzichtbaar gedrag

Overtuigingen zijn opvattingen over jezelf en de wereld om je heen. Bijvoorbeeld: ‘Dat lukt mij toch niet’. ‘Makkelijk, dat doe je (ik) toch even”.Je wordt gevormd door je opvoeders of andere rolmodellen zoals bekende sporters of acteur. Alles wat onderdeel uitmaakt van je systeem van overtuigingen, heeft invloed op wat je nu bent en stuurt je gedrag.

Ook je normen en waarden hebben invloed op je gedrag. Normen en waarden gaan over wat mensen goed of fout vinden. Zoals: ‘Ik ga dat niet zomaar doen, dat doet hij maar.’ Waarbij de norm is dat het een taak is van de leidinggevende in plaats van de medewerker.

Eigenschappen zijn de competenties die je bezit en je persoonlijk kenmerken. Een doener zal gelijk aan de slag gaan als hij een kast van IKEA krijgt, terwijl een denker eerst de gebruiksaanwijzing gaat lezen.

Je motieven bepalen de richting van je gedrag. Het vormt de basis om iets wel of niet te doen. Als je wilt afvallen zul je minder snel een taartje eten, dan wanneer je die motivatie niet hebt.

Wil je ontdekken welk ‘onzichtbaar’ gedrag je belemmert? Merk je dat je elke keer op dezelfde ineffectieve manier reageert op een situatie? Wil je daar van af? Neem dan contact op met coach Berina Jetten. Zij helpt je te ontdekken welk ‘onzichtbare gedrag’ je belemmert en hoe je dat kunt transformeren in gewenst gedrag. Zodat je steeds meer wordt wie je in feite bent. Je bent ook welkom voor één enkele sessie om uit te proberen wat dit model voor je kan doen. 

 

Comments are closed